Podsumowanie projektu
Długo czekaliśmy na ten moment , przygotowywaliśmy się bardzo starannie i wreszcie nadszedł. W piątek odbył się final event realizowanego w naszej szkole projektu unijnego ERASMUS PLUS pod tytułem RE:CO dokąd zmierzamy ?
Pokazane zostały efekty wielomiesięcznej pracy bardzo wielu uczniów. Projektanci stworzyli i uszyli projekty, fryzjerzy zarówno z naszej szkoły jak i ze szkoły w Terrassie opracowali projekty oraz wykonali fryzury i makijaże. Kreacje były wzbogacone biżuterią samodzielnie zaprojektowaną i wykonaną przez uczestników projektu. Kolejna grupa uczniów przygotowała słownik wielojęzykowy terminów zawodowych z każdej z dziedzin. Z zasobów słownika możecie korzystać za pomocą kodu QR w korytarzu przy sali gimnastycznej.
Wspaniałe animacje poprzedziły piękny pokaz mody ekologicznej. Wchodząc do drugiej sali gimnastycznej możecie podziwiać również mural, który powstał w ramach projektu .Uczniowie samodzielnie zaprojektowali i wykonali zaproszenia, plakaty w ramach akcji społecznej.
Oto pełna lista uczestników projektu .
Autorzy animacji / animationsAnimacja
„Akt stworzenia” Bernardo Marcos, Escolar d’art i disseny de Sant CugatAnimacja
„Nasze dzieło” Opiekun: Artur Jastrząb Wykonawcy: Marcel Lankamer, Maciek NiteckiGłos ufoludka i lektor wykresów: Agnieszka Łopacka
Animacja „Nasz koniec”Opiekun: Artur Jastrząb Wykonawcy: Olga Czermińska, Julia Majchrzak
Słownik hiszpańsko-katalońsko-angielsko-polski terminów zawodowych/ dictionary Opiekunowie: Katarzyna Nawrocka, Beata Karaś-Markowska, Iwona Kokot-Ujma ze strony hiszpańskiej: Jan Brożyński, Susana Requena Wykonawcy: Klaudia Adamczyk, Weronika Musialak, Rozalia Rapak, Mateusz Zajda ze strony hiszpańskiej: Clara Padron Llamas, Carla Rentero Campos, Alexander Bento
Kolekcja odzieżowa / fashion collection Opiekun: Joanna Przystańska Projektanci: Zuzanna Stala, Victoria Heflik, Maja Słonina, Lidiia Bondarenko, Kacper Zatoń, Małgorzata Kuban, Kamila Tkaczyk, Kinga Jarząbek Choreograf i opiekun modelek i modeli: Katarzyna Drążek-Pasternak Modelki i modele: Weronika Musialak, Małgosia Kuban, Maja Mazur, Patrycja Gąsiarek, Seweryn Wudarczyk, Maja Wywiał, Anastasiia Bushtarenko, Julia Dygudaj, Wiktoria Pietruszewska, Wiktoria Płuska, Paula Matusiak, Joel Wywiał, Dagmara Zatoń, Julia Kierat, Natalia Małek, Kuba Sobczyk, Wiktor Kowalczyk, Wiktoria Strycharska, Anna Haczyk, Agnieszka Łopacka, Andrzej Dądela i Dariusz Ogonek.
Mural Opiekun – Magdalena Brondel-Stochel, Eva VirgiliProjekt i wykonanie: Zuzanna Całusińska
Pozostałe projekty: Max GarciaFryzury / hairdresing Opiekun Marzena Skibińska, Ana Lumbreras Fryzjerki: Anastasiia Bushtarenko, Kinga Kurdyś, Lucia, Maria, Naomi, Alba, Esther, Axel and MiguelMakijaż / make up Opiekun: Marzena Skibińska, Silvia Cregenzanmakijażystki: Roksana Kraska,. Paulina Nierobiś, Madison, Lucia, Clara, Nayara, Idaira, Itziar and Sonia Biżuteria Opiekun: Beata Karaś-Markowska
Wykonawcy prototypów: uczniowie ze szkoły w Sant Cugat i Terrassie. Wykonanie biżuterii: uczestnicy warsztatów biżuterii w RE:ymoncie
Plakaty do kampanii ekologicznej/ posters for eko campaign Opiekunowie: Beata Karaś-Markowska i Jan Brożyński Wykonawcy: Clara Llamas, Marceline Yelamos, Edgar Comadran i pozostali uczniowie Escolar d’art i disseny de Sant Cugat oraz Kinga Lompa, Paulina Matusiak, Aleksandra Kosielak i pozostali uczniowie z RE:ymonta
Zaproszenia: Opiekun: Beata Karaś-Markowska Wykonawcy: Klaudia Adamczyk, Gabriela Gawrych, Paulina Matusiak, Marta Szewczyk
fot. Klaudia Adamczyk, Gabriela Gawrych
Reymonciaki w Szwecji
Od 23 września do 7 października 2023 uczniowie Zespołu Szkół Przemysłu Mody i Reklamy uczestniczą w projekcie Erasmus + w Malmo w Szwecji. Zajęcia odbywają się w dwóch grupach.
Jedna ma warsztaty z projektantką mody Vanessą i w zakładzie renowacji mebli Gretro, druga zgłębia tajniki fotografii z Tigranem i aktorstwa z Miriam. Wspólnie uczestniczą w lekcjach języka angielskiego w Centrum Mobility EU .
Po zajęciach młodzież ma zaplanowane różnego rodzaju aktywności i atrakcje na przykład: wycieczka do Kopenhagi, zwiedzanie Malmö Castle Museum i Technical Museum, wieczór z popularnymi grami szwedzkimi, gra w kręgle. Młodzież w ramach projektu poznaje zabytki i kulturę Szwecji oraz Danii. Na każdym kroku może zaobserwować jak dbać o środowisko i naszą planetę.
Wizyta w Barcelonie
W sobotę, 12 listopada 2022 przed godz. 19.00 grupa uczestników projektu „RE:CO Where are we going” z Polski wylądowała na Lotnisku w Barcelonie.
Przywitał nas Jan Brożyński ze szkoły EAD w Sant Cugat des Valles, który od tego momentu był głównym koordynatorem oraz wsparciem podczas naszego pobytu w Hiszpanii.
13 listopada, niedziela
Każdy dzień naszego pobytu w Katalonii rozpoczynało śniadanie w hostelu a tuż po nim zbiórka w pełnej gotowości do wspólnych działań. Tego dnia naszym celem było zwiedzanie oraz czerpanie inspiracji z modernistycznej architektury oraz elementów kultury katalońskiej. Spacer uliczkami i placami Barcelony przyniósł niespodzianki – zachwycił nas między innymi tańcem Sardana oraz pokazem budowania Castelli (wieży z ludzi).
Zjedliśmy wspólnie obiad w restauracji i ruszyliśmy w dalszą drogę śladami Gaudiego i innych wspaniałych twórców. Powstały fotografie oraz szkice na potrzeby dalszych kreatywnych działań w ramach naszego projektu.
Niedziela była pierwszym z dni, gdy po powrocie do hostelu zjedliśmy wspólnie kolację i wymieniliśmy wrażenia z minionych, aktywnych godzin. Każdy z następnych wieczorów kończył się podobnie.
14 listopada, poniedziałek
Tego dnia rano wyruszyliśmy do Sant Cugat, gdzie w szkole Escola d’Art i Disseny rozpoczęła się warsztatowa część naszego pobytu. Dyrekcja, nauczyciele i uczniowie powitali serdecznie nas oraz grupę z Terrassy i oprowadzili wszystkich po budynku i terenie wokół szkoły. Dzięki pięknej pogodzie warsztaty integracyjne mogły odbywać się na zewnątrz. Każda z aktywności miała na celu bliższe poznanie współuczestników, słownictwa oraz utrwalanie tej wiedzy. Z każdego bloku warsztatów powstała obszerna dokumentacja fotograficzna.
15 listopada, wtorek
Kolejnego dnia w szkole EAD odbyły się warsztaty: sitodruku, grafiki warsztatowej oraz projektowania biżuterii. Powstałe w ramach tych zajęć prace będą elementami moodboardu do tworzenia finalnej kolekcji.
Po obiedzie odbyła się gra miejska – mieszane drużyny z wszystkich szkół przełamywały bariery językowe by zrealizować wszystkie zadania.
Podsumowaniem dnia już po przybyciu do hostelu i kolacji była pierwsza zaplanowana ewaluacja, pozwalająca wymienić uwagi i spostrzeżenia w ramach naszej szkolnej grupy.
16 listopada, środa
Kolejny dzień warsztatów rozpoczęliśmy w szkole INS Terrassa, mieliśmy okazję odwiedzić poszczególne pracownie, a wieczorem jako ich goście skorzystać ze SPA, zorganizowanego specjalnie dla nas przez nauczycieli i uczniów – w pracowniach: fryzjerskiej, wizażu i masażu.
W ciągu dnia odbyliśmy też spacer ulicami Terrassy, między innymi do lokalnych muzeów, gdzie zainteresowały nas kolekcje związane z modą i designem.
17 listopada, czwartek
We wspaniałej scenografii budowli Masia Freixa wszyscy uczestnicy przystąpili do tworzenia wspólnego słownika branżowych pojęć, który jest jednym z ważnych elementów projektu. Powstały także pierwsze filmy w ramach autoprezentacji uczestników – opowiadali między innymi o swoich oczekiwaniach, obawach, i osobistych sukcesach w projekcie.
Poobiednie warsztaty rysunku żurnalowego w muzeum ubioru w Terrasie poprowadziła Lucy Victoria Davis – artystka, specjalizująca się w tej dziedzinie. Zainspirowani bogatą kolekcją muzealną uczniowie tworzyli szkice w ramach idei projektu.
18 listopada, piątek
Ostatni dzień naszych wspólnych aktywności wypełniony był inspiracjami, czerpanymi z ekspozycji w barcelońskim Museu del Disseny. Najwięcej czasu poświęciliśmy na zwiedzanie ekspozycji ubioru i dodatków. Sporą część dnia wypełniła też dalsza realizacja nagrań autoprezentacji uczniów.
Wzruszającym momentem była wymiana “poczty”, która stworzona była na potrzeby projektu oraz oficjalne pożegnanie.
19 listopada, sobota
Po ostatnim spacerze szlakiem barcelońskiego modernizmu wyruszyliśmy w podróż powrotną do domu.
Beata Karaś-Markowska
Odwiedziny nauczycieli z Katalonii
W dniach od 29 do 30 września 2022 roku pięcioro nauczycieli z Barcelony odwiedziło Zespół Szkół Przemysłu Mody i Reklamy im. Władysława Stanisława Reymonta w Częstochowie. Wymiana odbyła się w ramach projektu „Dokąd zmierzamy?” realizowanego w międzynarodowym programie Erasmus +, który ma na celu zwiększenie atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez internacjonalizację działań.
Nauczyciele z Katalonii, podczas swojego krótkiego pobytu, przeprowadzili liczne warsztaty dla uczniów, a w czasie wolnym zwiedzali miasto i poznawali kulturę naszego kraju.
Jednym z najciekawszych warsztatów, przeprowadzonych przez Susanę Requenę, była prezentacja techniki druku wypukłego. Inspiracją do wycinanych w technice linorytu stempli stanowiła prezentacja dekoracyjnych motywów, występujących w sztuce Antonio Gaudiego oraz wyjętych wprost z katalońskiej sztuki ulicznej znajdującej się na klatkach, schodach czy też w parkach. Podczas tych zajęć powstały przepiękne, nowoczesne projekty, które zostaną następnie wykorzystane w identyfikacji wizualnej działań projektu.
Podczas tego przedsięwzięcia również rodzimi nauczyciele oraz ich podopieczni mogli pochwalić się swoją wiedzą, umiejętnościami i kreatywnością. Ogromnym sukcesem okazały się warsztaty prowadzone przez mgr Beatę Karaś-Markowską, podczas których uczniowie wykonywali biżuterię w technice glinek metali. Zajęcia pozwalały ponadto zapoznać się z kolejnymi etapami powstawania srebrnych ekologicznych projektów. Uczniowie mogli samodzielnie, krok po kroku wykonać odbity w srebrze odcisk palca lub inną formę spersonalizowanej biżuterii.
W trakcie trwania warsztatów swoje niesamowite umiejętności mogły zaprezentować także „przyszłe” fryzjerki, które pod czujnym okiem mgr M. Skibińskiej wyczarowały na modelkach fryzury w stylu boho.
Kolejnym etapem realizacji programu Erasmus + jest mobilność uczniów oraz nauczycieli. Wyjazd licznej reprezentacji szkoły do Barcelony zaplanowany został na listopad 2022 roku. Mamy nadzieję, że podobnie jak warsztatowa wizyta w Częstochowie, będzie on wielkim sukcesem oraz pozwoli naszej młodzieży zarówno na odkrycie piękna stolicy Katalonii, jak i zdobycie nowych umiejętności i poszerzenie swoich horyzontów.